fredag 9 juli 2010

Dravel om principer

Försöker komma på om jag har några principer och vad det i så fall är.
Av princip är jag för fred, emot krig, för demokrati, emot diktaturer, för frihet och emot mobbing. Vilken god människa tänker ni...och unik.

Men jag tycker egentligen det är krångligt att ha principer.
För man MÅSTE ju hålla sig till dom. Det är ju liksom hela idén med principer. Annars är det ju mer nån slags målsättning, ni vet såna som politiker har...
Och jag har en liten anarkistisk sida (ja inte jätteliten...) som har svårt för saker som man MÅSTE göra.

Men det låter inte så bra att ha som "målsättning" att min dotter ska borsta tänderna varje dag och att jag inte ska jobba svart eller vara otrogen. Bara som exempel alltså.

Ibland krockar dock principer.
T.ex. Av princip gillar jag alltså frihet men är emot mobbing.
Men hur blir det då om t.ex TV4 sänder program där man mobbar folk. Får inte TV4 göra det? Jag är ju för frihet...
Hur gör man då med sina principer?

Är det kanske som med strypsex? Att så länge man inte kväver någon som inte vill bli kvävd, så är det ok. Ja kanske, men det är ju det man gör med mobbing.Inte kväver alltså, men skadar själsligt.

Ordet princip har iofs en annan sida också.
Om man istället för att säga "av princip gillar jag kineser", säger "i princip gillar jag kineser" blir det lite mer som att säga "egentligen tycker jag om kineser" som betyder "ja fast kanske inte just vid detta tillfället"
Vilket öppnar dörrarna lite.

Och jag gillar att ha öppna dörrar.
I princip!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: