fredag 11 november 2011

FREDAGSBLOGGEN: Är du ambitiös eller nervös?

Idag börjar Papademos sitt nya jobb. Han ska typ fixa Greklands ekonomi.
Lycka till!!!

Hur är man funtad om man frivilligt sätter sig i en sådan ställning?
Vissa människor är helt enkelt inte riktigt kloka.

Men vilken tur att det finns såna människor.
Som ger sig på omöjliga uppdrag.

Jag kan tyvärr inte säga att jag inte är en av dom. Och tyvärr säger jag, för jag skulle antagligen inte vara särskilt lämpad.
Jag impulsiv och kan ibland höra mig själv säga "det kan jag göra" när någon slängt ur sig en fråga om något jag egentligen inte kan så mycket om.
Men det har som tur var aldrig varit så viktiga saker hittills.
Bara typ vara ståuppkomiker, starta en förening eller att föda barn...

Och ofta har jag då tänkt att andra mycket mer genomtänkta och sansade människor inte tog på sig den uppgiften och jag har undrat varför. Dom var ju mycket mer lämpade än jag.
Men, något stoppade dom.

Var det visdom...eller brist på mod eller ambition?

Det är ju givetvis inte bara galningar som tar sig på omöjliga uppdrag som att vara premiärminister, partiledare eller chef för psykiatrin.
Men t.ex snart avgående Berlosconi hade inte kunnat sitta så länge om inte en massa vettiga människor höll truten och tog hand om sitt eget.

Så,
vad hade jag gjort om jag var Greklands nya premiärminister?

Antagligen nåt helt vansinnigt som att se till att dom rika verkligen betalade sin skatt...
Håll i mig!!!

Inga kommentarer: