söndag 19 september 2010

Ideologi-egoism/solidaritet?

Idag är det riksdagsval.

Och jag ska göra mitt val.
För att det är en rättighet jag har.
Men det är också en skyldighet mot alla som inte får rösta.

Men;
hur ska jag tänka?

Ska jag rösta på det parti som gynnar mig och min ekonomi mest, som den ser ut just nu? Jag har det ju ganska bra och har råd att gå förbi köer och köpa extra tjänster mm.

Eller ska jag rösta mer solidariskt, för folk som inte har det lika bra?

Uteliggare, missbrukare, psykiskt sjuka, långtidsarbetslösa och sjukpensionärer orkar kanske inte fajtas för sin sak.

Men det är jobbigt att vara solidarisk...det ligger i vår natur att tänka på oss själv. Det är ju så vi överlever.
Fast;
vi har också överlevt för att vi hjälpt varandra.

Hade vi inte varit solidariska mot varandra, hade vi fortfarande haft slaveri i världen!
Men vänta...det har vi ju...

Skit också...men jag ska betvinga min egoism i alla fall!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer: